Bildet mitt
Mo i Rana, Nordland, Norway
Slektsforskning er en fascinerende hobby, og det å finne ut mer om slekta Bolin/Bohlin, er noe som jeg sysler med. Genealogy is a fascinating hobby, and finding out more about the family Bolin / Bohlin, is something that I find amusing.

tirsdag, juni 15, 2010

RabarbraSaft

Skal prøve meg på å lage rabarbrasaft! vi har en liten "tue" ute i hagen, og denne oppskrifta så grei ut....


2 kg rabarbra 
3 l vann 
2 l sukker 
2 sitroner/lime 
1 vaniljestang (splittet) 

Kutt rabarbra og sitron eller lime i skiver (ikke skrell rabarbraen, skallet gir den vakre fargen). Kok opp vann og sukker og slå det over rabarbra, sitroner og vanilje. Dekk til og la det stå kjølig i 3 døgn. Sil gjennom et tøystykke eller en fin sikt og hell over på steriliserte flasker. Dette blir en konsentrert saft som blandes med vann før den serveres.


Eller skal jeg bruke denne?
1 l  vann
400 g  rabarbra
220 g  sukker




Skyll og skjær av endene av rabarbrastilkene. Skjær i biter.
Ha i kasserolle (ikke aluminium) med snittet vaniljestang, vann og sukker.
Kok opp, og la koke i femten minutter, til rabarbraen «klapper sammen».
La stå i kasserollen til lunt.
Sil av, bruk gjerne en øse eller lignende for å presse ut den siste smakfulle saften gjennom silen.
La stå i kjøleskap til kaldt.
Kan serveres som den er.

Hm.. den en skal kokes, den andre skal stå å trekke.... vi får se hva det blir til... klokka er mange så det blir nok ikke i kveld..
Kanskje jeg baker en kake også?

1 kommentar:

Bohlin sa...

Ja lag en rabarbra kake! :D
nam!
eg hjelp gjerne!