Bildet mitt
Mo i Rana, Nordland, Norway
Slektsforskning er en fascinerende hobby, og det å finne ut mer om slekta Bolin/Bohlin, er noe som jeg sysler med. Genealogy is a fascinating hobby, and finding out more about the family Bolin / Bohlin, is something that I find amusing.

søndag, februar 07, 2010

Veving

Å veve betyr å sørge for forbindelse mellom to trådgrupper som krysser hverandre rettvinklet.

Veving er liksom spinning en urgammel kunst. I utgravninger fra steinalderen er det funnet vevde tøystykker, og i Osebergskipet lå det både vevstoler, billedtepper og brikker til båndveving.

Den eldste kjente form for vevstol i Norge er oppstadveven. I den henger renningen loddrett. På 1500-tallet kom flatvevsstolen til Norge. Kanskje hadde den sin opprinnelse i Asia og Afrika hvor det lenge hadde blitt brukt flatliggende renning.

Den første mekaniske vevstolen ble oppfunnet i 1787. Både spinning og veving ble i løpet av 1800-tallet storindustri. Fabrikkframstilte produkter kom på markedet. Håndvevingen stagnerte og ble i større grad en fritidssyssel.

kilde: museumsnett

I dag har jeg fått sett en vev som vi skal ta hjem til oss! Den tilhørte min manns oldemor, og er over 100 år gammel!! Er jeg ikke heldig?! Nå må jeg lære meg å veve!! Satser på filleryer i første omgang..

DSC00033

Ingen kommentarer: